کد خبر 463826
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۲

اولین تیم ایران مقابل پابرهنه‌های هند

به گزارش مشرق، اولین تورنمنتی که ایران در آن شرکت کرد مربوط به سال 1329 شمسی است. زمانی که اولین دوره بازی های آسیایی در دهلی نو پایتخت هند برگزار شد. در این رقابت ها تنها شش تیم در رقابت های فوتبال شرکت کرده بودند. 

مسابقات از پنجم مارچ تا دهم مارچ 1951 برگزار شد و ایران با سخت ترین مسیر روبه رو شد. تیم کشورمان ابتدا با دو گل برمه را شکست داد و آن گاه پس از یک تساوی(0-0) مقابل ژاپن، در دیدار تکراری(3-2) به پیروزی دست یافت تا در فینال مقابل هند میزبان قرار گیرد. تیمی که با دو برد(3-0) مقابل اندونزی و افغانستان به فینال رسیده بود.

از عجایب آن بود که هند یک سال قبل می توانست در جام جهانی به میدان برود اما چون فیفا به بازیکنان این تیم دستور داد که با پای برهنه بازی نکرده و کفش به پا کنند، هندی ها از حضور در جام جهانی انصراف دادند!

فینال ایران و هند در حالی برگزار شد که بازیکنان هند این بار پا برهنه بازی می کردند و سرانجام موفق شدند با تک گل خود قهرمان آسیا شوند. ایران هم به مقام دوم بسنده کرد.

عکسهای کمیاب (85)/ بازیکن 12 ساله در تیم ملی ایران
بازیکنان ایران در آن بازی ها عبارت بودند از: امیر آقا حسینی، نادر افشار نادری، عارف قلی‌زاده، منصورحاجیان، محمود بیاتی، امیر عراقی، محسن آزاد، نادر افشار علوی نژاد، مهدیقلی مسعود انصاری، ژرژ مارکاریان، مسعود برومند، حسین سرودی، پرویز کوزه کنانی، حسین فکری، قربانعلی تاری و مهدی نصیر اوغلی.
عکس بازیکنان تیم ملی از مجله ترقی و از آرشیو قربانعلی تاری گرفته شده است.

جالب است که جوان ترین بازیکن این تیم عارف قلی‌زاده مدافع شماره پنج تاج شناسنامه اش را دیر گرفته بود؛ چیزی در حدود 10 سال! به همین خاطر در شناسنامه متولد 1317 بود و در هنگام نایب قهرمانی در آسیا طبق شناسنامه اش تنها 12 سال داشت!

منبع: کاپ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس